Tuesday, April 9, 2013

SEDETIK INGATAN INI....




                                       Assalamualaikum..

Bangun pagi dengan penuh rasa Syukur...diberi kesihatan yang baik, dapat makan, dapat minum ...ada makanan, ada rumah tempat berteduh...tidak mewah harta, tetapi tenang hidup dibumi aman damai dan maju..

Siapa pun kita, dan apa pun yang kita fikirkan, apa pun kepercayaan....buka lah mata...
lihatlah....kita masih boleh kemana-mana di Malaysia, membawa anak-anak kita bercuti menikmati keindahan dan kedamaian negara kita....
Walaupun kedamaian ini telah tercemar dengan kehadiran mereka yang ingin merampas tanah tempat tumpah darah, namun beberapa bahagian lain dinegara kita tidak tergugat, dan masih boleh meneruskan hidup dengan penuh ketenangan..
 Bersukurlah !!
 Pertahankanlah bersama-sama keamanan negara kita.

....................................................................................

Apahal buku-buku pula ni??




Buku-buku diatas adalah buku himpunan saya pada dua tahun kebelakangan ini, yang lainnya tercicir entah dimana-mana...dipinjam, berpindah...dimakan anai-anai....
 lalu hanya ini yang sudah ada buat masa ini.

Saya sangat suka pegi kekedai-kedai buku seluruh Malaysia, tetapi setiap kali masuk tak semestinya membeli...saya sangat meminati buku-buku travelog, catatan benar perjalanan penulis
kenegara orang, catatan seorang penulis mencari kebenaran, catatan penulis dalam meniti hari-hari yang dilalui...







dan....akhirnya buku ini menggamit pandangan saya..



Semasa disekolah rendah bapa belikan novel Badai Semalam tulisan Khadijah Hashim



 Gambar dari Cik Google

Satu-satunya kedai melayu yang menjual buku-buku yang ada dipekan kami ketika itu adalah Pustaka Melayu...dan bapa pernah membelikan buku ini, jauh lebih awal sebelum kami gunakan untuk buku sastera disekolah menengah....


Terima kasih bapa kerana memenuhi kesukaan saya pada ketika itu...
Biasanya dalam perjalanan balik dari sekolah kami akan singgah di Pustaka Melayu meninjau-ninjau kalau ada buku baru dipasaran pada ketika itu...
Sekiranya ada, saya akan merengek dengan bapa untuk minta dibelkan, tanpa memikirkan ada duit kah atau tidak bapa waktu tu....kesihannya bapa....
Setelah membelikan, dia akan bertanya apa kandungan atau cerita buku tersebut....lalu saya dengan penuh semangat bercerita pula pada bapa ..

Kini, setelah mampu membeli sendiri tak kira apa jenis buku, bapa sudah tidak bertanya lagi isi cerita buku yang saya baca.....
Dia hanya memandang jauh tanpa suara....hanya merenung tanpa kata-kata....

No comments:

Post a Comment