Friday, December 28, 2012

COKLAT DIATAS ATAP



(Mengimbau zaman kanak-kanak)



  Sejak kecil ibu sering memberitahu, berdoalah kepada ALLAH minta segera sembuh tatkala sakit, berdoalah diberi kesenangan ketika dalam kesusahan, berdoalah di murahkan rezeki. Berdoalah minta tenangkan hati tika dalam gundah gulana.


    Berdoalah andai seseorang yang kita sayangi yang jauh dari kita, sentiasa dilindungi ALLAH, inilah doa  yg sering ku pohon ketika sangat2 merindui bapa ketika dia berpergian untuk bekerja. Tugasnya sebagai juragan atau kapten kapal laut membuatnya pergi kadang berbulan lamanya..dan diusia 8 tahun saya duduk di pantaran (serambi) rumah menghadap kelaut dan sambil mendoakan agar bapa segera balik.. Ada kalanya air mata nenitis kerana terlalu rindukan bapa.



Tapi kesedehan dan kesunyian kanak-kanak ini kadang terubat bila pak tua atau pak uda bersama sepupu-sepupu saya datang mengunjungi. Bergurau bermain..sehingga lupa nantinya akan kesunyian lagi..


 Bila bersedeh ibu akan memujuk dengan potongan kecil coklat yang disimpan dan hanya akan diberikan pada waktu-waktu yang ibu sudah tak boleh pujuk kami adik beradik. Ternyata berkesan..


kami akan mengunyah coklat tersebut sedikit-sedikit dan merasai kesedapannya sepenuh hati. Dasar kanak-kanak, coklat yang sedap dan sedikit itu tak dapat memenuhi kemahuan yang nak lagi, ibu pula hanya memberi kami berdikit-dikit yg di potong-potong menjadi 5 ketulan kecil untuk dibagi kepada 5 orang anak-anaknya pada ketika itu.
    Kenikmatan coklat itu sering menjadi igauan membuatkan saya cuba mencari di rak-rak dapur, manalah tahu ibu ada menyisipkannya dimana-mana.

Puas mencari, namun seketul coklat pun tidak ditemui...
Kanak-kanak degil ini, mendesak dan mendesak ibu utk memberi coklat sehingga ibu menjadi sesak dgn permintaan yang tak pernah jemu ini...dgn kesibukkan ibu mengurus segalanya, kesabaran ibu terbatas dan akhirnya sebuah cubitan pedas hinggap di paha. 
Alangkah sayu rasa hati, coklat diminta, sakit pula yg dapat!

Dalam kesakitan dan linangan airmata, kanak-kanak berusia 8 tahun ini, memohon doa kepada Tuhan
" Ya ALLAH, turunkn lah coklat yg banyak, agar saya boleh menikmatinya sepuas hati, dan andai kau makbulkan doa ini..tolong jangan turunkan didepan adik beradik yang lain..jatuhkannya diatas atap"

Note : atap ni, atap pantaran (serambi) rumah, dan kalau saya panjat dinding pantaran tu memang mudah mencapai sesuatu diatasnya ( yg org lain tak tahu)

Itulah doa saya dgn linagan air mata...bersungguh-sungguh..

Dan...doa saya dimakbulkan ALLAH

=>
=>
=>



Kehidupan pada ketika itu memang kategori sedehana sahaja, daripada memenuhi keinginan kanak-kanak untuk memakan coklat, lebih baik membeli barang keperluan lain yang lebih penting. 
Jadi, sia-sia sahaja merengek kepada ibu untuk memintanya berulang kali pada benda yang memang tiada, nanti tak faedah-faedah kena cubitan lagi.
Keinginan untuk makan coklat sangat meluap-luap. Semakin kuat keinginan itu semakin kerap doa saya kepada TUHAN

"Ya ALLAH, turunkanlah coklat yang banyak agar dapat saya makan sepuas hati, dan andai KAU makbulkan permintaan ini, jangan turunkannya didepan adik beradik yang lain... jatuhkannya diatas atap"

Doa ini diulang-ulang oleh seorang kanak-kanak berusia 8 tahun, tanpa memikirkan tidak semudah itu TUHAN memberi rezeki dan kesenangan tanpa berusaha!
Berhari-hari tanpa rasa putus asa doa itu diteruskan, kerana ibu berpesan andai kita sudah berusaha dalam sesuatu hal yang baik sertainya dengan doa berpanjangan..

Ya saya sudah berusaha mencari di rak rak dapur, berusaha meminta dari ibu.. merengek dan menangis..namun tidak berhasil..jadi yang tinggal hanya lah doa dan doa.yang bersungguh-sungguh..hingga pada suatu pagi yang dingin bapa yang baru balik dari pelayaran yang jauh dan terlalu lama pergi, tiba-tiba mengejutkan saya dari tidur...

"Dah (ringkasan nama saya lah) bangun, bangun..."
Dengan rasa yang masih mamai-mamai dan mata yang separuh pejam bak pening-pening lalat saya duduk bila mendengar suara bapa yang telah lama saya rindui.. 

    Bapa yang bekerja sebagai kapten kapal laut, baru balik dari pelayaran yang jauh dan terasa lama kali ini beliau pergi..
Terima Kasih TUHAN kerana menjaganya walau dimana dia berada.

Apabila nampak bapa didepan mata,hati sungguh gembira..gembira yang amat sangat..kerana saya sangat-sangat merinduinya..

Saya dengan mata yg separuh pejam cuba juga membuka mata yang masih berat..

Alangkah terkejutnya saya, dan seperti tak percaya..saya gosok2 mata yang masih kabur2 agar kedua kelopak mata terbuka, agar benarlah hendaknya apa yang saya nampak didepan mata ini...dan mudah-mudahan ini bukanlah mimpi!

=>
=>
=>

Didepan mata ku..sebuah beg pakaian bersaiz sederhana dipenuhi dengan COKLAT!!
Bapa membawa coklat itu! Banyaknya....

Ya ALLAH, Engkau telah perkenan kan doa ini. Doa seorang kanak-kanak...Syukur Tuhan. Terima kasih Tuhan...
panjat Syukur kanak2 ini lagi.
..



Coklat didalam beg, bukannya diatas atap.. Bukan itu cara mudah Allah datangkannya, diberikan kita sesuatu yang kita doakan dengan cara NYA..

Berdoalah..dan jangan cepat putus asa, kerana ALLAH akan memberi sesuatu dengan cara yang kita tidak dapat fikirkan...


Alhamdulillah..    

No comments:

Post a Comment