Tuesday, February 2, 2016

Kerana mata... ku lupakan Bandung

            



(Gambar dari Google)



                Assalamualaikum... salam bahagia untuk semua...semoga kita merasa damai dan tenang jiwa...walau apa pun yg kita lalui...dan walau dimana pun kita berada. 

Dah sebulan kita ditahun baru, saya nak ucap Selamat TAHUN BARU 2016.... moga tahun ini kehidupan kita menjadi lebih baik...diberi kesihatan yang baik...dimurahkan rezeki...diberi kebahagiaan...dan menjadi insan yang lebih baik...insya Allah..
Aamiiiiinnnn....


Lama juga saya nak up date blog ni... janji pada diri sendiri pun amat sukar untuk ditepati... jadi lebih baik saya tidak berjanji pada anda untuk rajin meng update konon blog ini....kerana sudahnya saya tinggalkan anda berbulan-bulan tanpa kabar berita...senyap tiada cerita.

Kalau boleh, nak tulis cerita gi melancung saja...tapi saya belum ada "bahan"...
Cuma pada bulan april tahun lepas merancang gi Bandung/Jakarta tapi belum berkesempatan untuk ditulis.



Saya terbeli tiket penerbangan ke Jakarta seterusnya akan melalui pengangkutan darat untuk ke Bandung....tujuannya apa lagi, menjejak kaki ke tanah jawa... lagipun orang kata Bandung, tempatnya agak sejuk dingin berbandingn tempat lain di Indonesia.
Ianya juga syurga beli belah untuk semua pelancong...apatah lagi dari Malaysia.

Harga tiket penerbangan RM850 return untuk 3orang Kota Kinabalu/Jakarta/Kota Kinabalu.. murahkan?....mungkin ada yg dapat lebih murah dari ini.... kan selalu harga tiket lebih dua orang klau dri KK dah ribu riban. Ni 3org punya harga beb..rm850 apa lgi...cepat saja terus beli...
Tempahan makanan dalam flight pun dibuat dan siap beli travel insuran...
Pergi untuk 5hari 4mlm...

Sejak dapat tiket tu, saya pun mula lah study tentang Jakarta Bandung.... 
Mula-mula tu kena cari hotel dulu... setelah puas cari sana sini thru google map dan Booking.com...hati berkenan dengan Sensa Hotel, Jln Cihempales Bandung... saya suka dgn hotel ni bukan saja sbb cantik dan memaparkan pemandangan di Bandung...hotel ini juga connecting dengan Cihampelas walk yang happening dimalam hari tu... 
kalau dekat dengan hotel ok la tu... jadi boleh kopi2 dan tak perlu naik kenderaan nak balik hotel.



 Sensa Hotel Bandung (Gambar dari Google)




Di Jakarta saya memilih untuk menginap di Novotel Hotel di Mangga Dua Square. Hotel ini berada dalam Mall  Mangga Dua ni..
kerana ianya berhampiran dengan mall.. mudah untuk berjalan..cari makan atau cari taxi utk kemana-mana...



(Dari Google)



Ok hotel dah dapat...now kita nak fikir pula pengangkutan apa yang nak kita gunakan setelah mendarat di  Bandara Seokarno Hatta untuk menuju ke Bandung... sama ada nak guna kereta sewa, bas atau nak naik keretapi... ada pro dan kontra.. 

Kalau nak naik bas terus ke Bandung, keluar dari aiport ringankan mulut bertanya kepada petugas dimana letak bas yang menuju ke Bandung..

Kereta sewa..kita boleh call mana2 yg di Jakarta atau di Bandung dan harganya tetap sama RM170...return...

Perjalanan mengambil masa 2/3 jam...dan boleh menjadi 4 atau 5jam kalau tersangkut dalam kesesakan teruk di jalan-jalan di Jakarta...
Beberapa orang agen kereta sewa ni dah cuba dihubungi...dan belum diputuskan nak ambi yg mana satu...


Keretapi pula ada jadual dan harga tiket tertentu...cuma klau terlepas train kita kena tunggu 2/3 jam utk next train.. perjalanan mengambil masa 3jam 10 minit.

Tiket train boleh dibeli ketika sampai distesyen Damri. untuk ke stesyen ni kenalah naik bas atau teksi dari airport. 
Tiket train juga boleh dibeli on-line

Juga belum diputuskan...yg mna ??
Nak guna kereta sewa atau nak naik train, atau bas??


Rancangan sudah diatur...hanya menunggu hari untuk pergi...



NAMUN....kita hanya merancang....
Rancangan Allah jua mengatasi segalanya....seminggu sebelum pergi... ayahanda tercinta di jemput pulang kesisi NYA... 

Tiada hiburan...tiada senyuman... tiada tawa...tiada music...tiada nyanyi berlagu dihatiku... sedih! Sangat sedih dgn kepergian ayahanda...

Saya tahu...bapa pun tak ingin saya bersedih selamanya....maka kepergian ke Jakarta/Bandung ditunda ke hujung tahun 2015... 

                              *
                              *
                              *
                              *


November 2015 - hidup di uji lagi....

Kisahnya bermula...ketika bangun pagi disuatu hari.. pengelihatan mata tak macam biasa...ada sesuatu menghalang pengelihatan...cuba kelip-kelipkan mata..
Gosok2...tutup dan buka kelopak mata namun benda tu tetap ada...
Dengan rasa bimbang dan takut cuba lihat dicermin tetapi anak mata kelihatannya seperti biasa...


Namun mengapa ada sesuatu yg menghalang pengelihatan? 
Ada tompok tompok hitam pekat dan dot dot kecil yang banyak dan seperti ada air bergenang yang menganggu pengelihatan...kembali melihat kecermin, memang tiada apa2 yang kelihatan..sepertinya benda-benda itu berada jauh didalam anak mata...

Saya jadi panik dan amat takut....hanya Tuhan yang tahu bagaimana perasaan. 

Maka kerana mata ini, Bandung terpaksa saya lupakan....


Apakah sebenrnya yang berlaku???
Saya akan ceritakan di tulisan saya akan datang...

Doakan saja yang terbaik buat saya.....



.

No comments:

Post a Comment